Не искам да коментирам прословутите вече констатации, които на всичко отгоре освен пълни измишльотини са и всичко друго освен независими. Ще ми се да обърна внимание на образованието. И то не на кое да е образование, а на доброто образование. То не е плод само на едни скопчани и зле слепени хартийки наречени учебни помагала, струващи безбожно много и разпадащи се още при петото разлистване. Доброто образование е дело на всички, които имат някакъв досег с подрастващите – от ранна детска възраст до момента, в който облекат балните рокли и се качат в каретата, която в полунощ заедно с абитуриента се превръща в тиква. Идеята е, че учебния процес е нещо, което трябва да протича постоянно и не единствено благодарение на минималното количесто базисни знания, наляти из учебниците. Ако оставим децата само с това то...то се получава това, което е сега – попитайте някой работещ с деца които кандидатстват за който и да е ВУЗ. Повечето описват ситуацията по следния начин „с всяка година все по-зле”. Тогава? Тогава това, че в учебниците нямало описани жени зидари или хлебари е все там . В крайна сметка аз за професия „хлебарка” не съм чувала, за „зидарка” и „пилотка” също, но това явно не пречи да се изкривяват и нагаждат да са удобни някакви „факти”. В България едиственото нещо, което правим най-добре е да замазваме проблеми и да отвличаме вниманието от тях. Защото някак по-лесно е да разпалим уж проблема с образованието с едни нагласени доклади, че видиш ли Ботев е някакъв голям расист и че в днешно време не можело така. Кое е по-голям проблем – това че не знаят кой е Ботев и не са прочели и един ред от него, или това, че е назовавал нещата с истинските им имена. И 20 страници за Ботев да плеснете сега из учебниците за „назидание” на въпросната комисия, ако няма кой да насърчи учениците да го прочетат и възприемат е все там. Защото най-важно от всичко е не кое как е написано, а как ще бъде обяснено в час. Защото всяка една дума, написана в който и да е учебник, без да бъде вложен смисъл в нея си остава просто поредица от букви, а произнесена - поредица от звуци.В момента от Комисията се захващат просто за думи и търсят под вола теле. Или в случая - под омразата към робството расистки идеали.
До колкото помня, защото все още не съм на преклонна възраст и не беше много далеч във времето, идеята беше децата да учат максимално много в час, а упражненията вкъщи да са по-скоро припомнящи говореното и обясняваното в час. Е? Човек може да създаде желание за допълнителни знания в едно дете само с добре обяснен материал – няма значение, коя ще е дисциплината. Запалиш ли веднъж детето да прочете нещо допълнително извън учебния материал, то не само ще възприеме по-добре автора и епохата в която е творил, но и ще може да сравнява с това, каето се случва в днешни дни. А нали именно това е основната цел на ученето – да те накара сам да мислиш, анализираш и вадиш заключения. А ако знаеш, как да разсъждаваш, тогава би разбрал, че въпросните независими изследвания на Комисията са напръно лишени от всякаки анализ, логика и следователно логични заключения.
До колкото помня, защото все още не съм на преклонна възраст и не беше много далеч във времето, идеята беше децата да учат максимално много в час, а упражненията вкъщи да са по-скоро припомнящи говореното и обясняваното в час. Е? Човек може да създаде желание за допълнителни знания в едно дете само с добре обяснен материал – няма значение, коя ще е дисциплината. Запалиш ли веднъж детето да прочете нещо допълнително извън учебния материал, то не само ще възприеме по-добре автора и епохата в която е творил, но и ще може да сравнява с това, каето се случва в днешни дни. А нали именно това е основната цел на ученето – да те накара сам да мислиш, анализираш и вадиш заключения. А ако знаеш, как да разсъждаваш, тогава би разбрал, че въпросните независими изследвания на Комисията са напръно лишени от всякаки анализ, логика и следователно логични заключения.
0 коментара:
Публикуване на коментар